ORYGINALNE BRZMIENIA GITARY BASOWEJ Bas, 18 listopada 201918 listopada 2019 Gitara basowa jest instrumentem odpowiedzialnym za tworzenie sekcji rytmicznej wraz z perkusją, a jej brzmienie nadaje głębi w każdym utworze. Choć gitara basowa jest popularnym instrumentem, wielu basistów narzeka na fakt, że ich zadanie nie jest tak popularne jak w przypadku zadania jakie wykonuje osoba grająca na gitarze elektrycznej, przez co basiści często stoją w cieniu koleżanek i kolegów z zespołu grających na instrumentach za pomocą których grają linie melodyczne i solówki. Co zrobić aby wyjść z tego cienia? Jest kilka rzeczy które możemy zrobić, a jedną z nich jest zadbanie o to, aby brzmienie naszego instrumentu było oryginalne i wyróżniało się na tle innych instrumentów. Najłatwiejszym sposobem na budowanie brzmienia od podstaw jest wykorzystanie efektów gitarowych. PRZESTER Jeśli zastanawiamy się nad tym jaki efekt gitarowy będzie odpowiedni na początek, warto zadbać od tego który zazwyczaj jest wbudowany w naszym wzmacniaczu gitarowym. Mowa o przesterze, który dzieli się na trzy rodzaje, a mianowicie na efekt typu distortion, overdrive i fuzz. W naszym wzmacniaczu znajdziemy najczęściej jeden z dwóch pierwszych efektów, jednak z czasem może się okazać, że ich moc lub charakter brzmienia są niewystarczające dla naszych potrzeb. Wówczas warto skorzystać z zewnętrznego efektu w postaci kostki. Distortion i overdrive są ze sobą często mylone, jakie ich zadanie różni się od siebie. Distortion z założenia powinien wybrzmiewać dynamicznym, chłodnym i agresywnym brzmieniem, doskonałym do bardzo ciężkiego rocka. Overdrive z kolei zwykle pozwala uzyskać ciepłe, mięsiste, lecz również agresywne brzmienie. Ponad to overdrive może być używany także jako booster do lekkiego wzbogacania brzmienia. Oznacza to, że możemy wzmocnić czysty sygnał, dzięki czemu brzmienie naszej gitary będzie bardziej wyraźne i głośne bez zdecydowanego przesterowania sygnału. W przypadku efektu typu fuzz bardzo trudno go pomylić z innymi efektami. Jego zadaniem jest stworzyć przesterowany, bardzo brudny, wręcz siarczysty dźwięk, co doskonale łączy się w przypadku niskiego, dudniącego dźwięku jakim charakteryzuje się gitara basowa. EFEKTY MODULACYJNE Efekty modulacyjne są bez wątpienia najbardziej obszerną z grup efektów. Znajdziemy wśród nich zarówno efekty które wzbogacą nasze brzmienie, a także takie, za pomocą których możemy zmienić brzmienie naszej gitary w pełni. Przykładem może być chorus, który tworzy symulację kilku gitar grających jednocześnie w tym samym czasie. Pitch shifter pozwoli nam dodać oktawę w górę lub w dół do naszego naturalnego sygnału, co w przypadku gitary basowej daje interesujący efekt jeśli dodamy górną oktawę. Tremolo z kolei w żadnym stopniu nie zmienia charakteru brzmienia, lecz tworzy efekt gry na gitarze przy jednoczesnym kręceniem gałką odpowiedzialną za głośność instrumentu. Każdy efekt oferuje różne brzmienia, a dodatkowo każdy z nich jest wyposażony w potencjometry za pomocą których możemy w bardzo dużym stopniu regulować brzmienie danego efektu. Należy jednak pamiętać, że brzmienie to nie wszystko, ponieważ na nic się nam ono nie zda jeżeli nie połączymy go z kreatywną gra. Nie musimy ograniczać się jedynie do tego aby tworzyć tło dla reszty zespołu. Połączmy to z oryginalnymi, ciekawymi riffami, a wówczas nasza gra będzie o wiele częściej doceniana nawet jeśli brzmienie nie będzie należało do najbardziej oryginalnych. Gitary basowe